19 mei 2013

Groen(t)e vingers...de start

De appelboom in mijn zijtuin is echt afgeladen met bloesem, prachtig om te zien en nu maar hopen dat dit ook een voorbode is voor vele heerlijke appeltjes in het najaar. Ook in de wilde braam zijn de eerste bloemknoppen al te zien en de aalbessenstruik is zijn bloeifase zelfs al voorbij... daar zijn de eerste vruchtbeginselen al te zien.

tuin_appelboom

En hoewel we nog regelmatig op regen getrakteerd worden en de zon zich toch nog veel te vaak blijft verstoppen achter de wolken, is de rest van de tuin ook een groeispurt aan het maken en staat er zelfs al zo hier en daar wat te bloeien.

tuin_bloeiers

Afgelopen weken ben ik in de zijtuin de strijd aangegaan met slakken en het zevenblad dat daar welig stond te tieren. Dit om ruimte te maken voor het nieuwe project dat ik samen met dochter Marjolein ben gestart.

Van mijn verjaardagsgeld kocht ik namelijk onderstaand boekje waarin moestuintips voor tuinieren in kistjes, hand in hand gaan met leuke en lekkere recepten. Daarbij heeft de supermarkt waar wij onze dagelijkse boodschappen halen dit voorjaar een leuke actie, bij iedere €15 aan boodschappen krijg je zakjes groente- en bloemenzaad en je kunt sparen voor kweekkistjes, zaaibakjes en andere aanverwante artikelen.

zelf-geoogst
1+1=2 en samen besloten we dan ook eens kijken of we een moestuin konden realiseren in diverse potten en kistjes en in de zijtuin. Op een soort van "vierkante meter" of "guirrilla-garderen"-manier want de ruimte die daarvoor beschikbaar is blijft beperkt. Het wordt sowieso een leerproces, we hebben geen enkele ervaring met het zelf verbouwen van groente en voor de rest van mijn tuin heb ik altijd al een "ik doe maar wat" manier van tuinieren gehad. Maar met behulp boek internet en de nodige adviezen van anderen, hopen we een heel eind te komen.

tuin_groente

De eerste sla-plantjes staan inmiddels in de koude grond, samen met (gekochte) bietenplantjes, peterselie, mais en andijvie en zelfs ook al wat boerenkool. Dat laatste is volgens mijn collega dan weer enigszins vroeg, maar ja die heb ik gekregen van mijn vader dus waarom niet.

In de kweekkastjes op de vensterbank beginnen de pompoen- , bonen-, courgette en tomatenplantjes al voorzichtig hun kopjes boven de aarde uit te steken. De basilicumplantjes blijven wat dralen en tot nu toe is er ook in het kistje buiten waar we uien en wortelen gezaaid hebben weinig actie te zien.

Ik zal hier in ieder geval regelmatig verslag uit brengen van ons groen(t)e vingers avontuur.

Pin It

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...